طرح فعّاليّت يادگيری تفکّر و پژوهش (عنوان فعالیت: مارگیر و اژدها)

مضمون: طمع، آرزوهاصلاحيت ها: مشاهده، تحليل، قياس، قضاوت و ارزشيابیزمان: ۴۵ دقيقهدر اين فعّاليّت دانش آموزان با شنيدن داستان مارگير و اژدها، و گفت و گودربارهٔ تغيير شرايط در داستان و عملکرد مارگير به تحليل وقايعی که برای مارگير اتّفاق افتاده است می پردازند. آنها علّت وقوع يک پديده را با ديگران در ميان می گذارند. همچنين با بررسی تفاوت ها، شباهت ها، رابطه ها بين شخصيت مارگير و اشخاصی که پيرامون ما وجود دارند نسبت به تحليل وقايع مشابه اقدام می کنند.انتظارات عملکردی خاص-کار بر روی اطّلاعات و اندوخته ها برای تبديل مجهول به معلوم-پيش بينی نتايج و پيامدها و بروز رفتار خردمندانه-شناسايی تفاوت ها، شباهت ها و رابطه ها-استفاده از زبان صحيح و دقيق برای توضيح ايده ها و تصميم های خود-استنباط و نتيجه گيری از يافته هاانتظارات عملکردی مشترک-بررسی پديده ها و روابط بين آنها-بروز عمل اخلاقی در مراودات روزانه خود-استخراج معنا و مفهوم از تجارب خود-شناسايی راه های چگونگی يادگيری خود-جانب داری از ارزش های دينیمواد و وسايل آموزشی:کتاب کار، داستان مارگير و اژدها، از کتاب قصّه های شيرين مثنوی مولوی، جلد اوّل، نويسنده جعفر ابراهيمی (شاهد)، نشر پيدايش.فرايند اجرای فعّاليّت:شعر ابتدای داستان را روی تابلوی کلاس بنويسيد اما آن را برای دانش آموزان معنا نکنيد.بشنويد ای دوستان اين داستانخود حقيقت نقد حال ماست آنداستان مارگير و اژدها را از روی کتاب برای دانش آموزان بخوانيد، از خواندن آخرين سطرها که نتيجه گيری از داستان است خودداری کنيد. سپس سؤالات زير را در کلاس مطرح کنيد.-مارگير با خود چه انديشيد که اژدها را به شهر آورد؟-آيا مرد مارگير درست فکر می کرد؟-اشتباهات مارگير چه بود؟-اشتباهات مارگير چه پيامدهايی داشت؟-شخصيّت مارگير شما را به ياد چه دسته آدم هايی می اندازد؟-ويژگی آنها را توصيف کنيد.-آيا شما نيز گاهی (حتی در موارد جزئی) مانند مارگير فکر يا عمل کرده ايد؟-اگر بلی پيامد آن برای شما و اطرافيانتان چه بوده است؟-در اين داستان مردم با فرار خود مارگير را با اشتباهش تنها گذاشتند، قضاوت شما در اين باره چيست؟-آيا اين رفتار را درمورد همهٔ اشتباهات مناسب می دانيد؟توصيه های اجرايی:-تلاش کنيد زمان را طوری تقسيم کنيد که امکان بحث راجع به همهٔ سؤالات وجود داشته باشد.-دانش آموزان معمولاً به صورت کليشه ای بسياری از پيام ها را تکرار می کنند. به عنوان مثال، ممکن است در ابتدای داستان پيام آن بگويند.-با سؤالات بيشتر مطمئن شويد که آنها ابعاد مختلف را درک و پيام آن را درونی کرده اند.

-فعّاليّت کتاب کار را انجام دهند.