طرح فعّاليّت يادگيری تفکّر و پژوهش (عنوان فعالیت: شکلی دیگر یا خفاش دیوانه)
مضمون: به گونه ای ديگر ديدن
صلاحيت ها: مشاهده، استدلال، تجسم، تخيّل
زمان: ۴۵ دقيقه
آيا همهٔ چيزهای پيرامون ما همان طور که ما می بينيم هستند؟ آيا همهٔ مردم چيزها را همان طور که ما می بينيم، می بينند؟ در اين فعّاليّت دانش آموزان به اين پرسش ها از ديدگاه خود نظر می دهند. اين قبيل پرسش ها و نظاير آن پرسش هايی هستند که روشن سازی آنها به ادراک ما از جهان کمک زيادی می کند.
انتظارات عملکردی خاص
پيش بينی نتايج و پيامدها و بروز رفتار خردمندانه
شناسايی تفاوت ها، شباهت ها و رابطه ها
استفاده از زبان صحيح و دقيق برای توضيح ايده ها و تصميم های خود
استنباط و نتيجه گيری از يافته ها
به چالش کشيدن ايده های خود و ديگران
انتظارات عملکردی مشترک
بررسی پديده ها و روابط بين آنها
بررسی قوانين حاکم بر روابط بين پديده ها
به کارگيری مهارت های اجتماعی همدلی، مشارکت، توافق، مخالفت، مذاکره و گفت وگو
مواد و وسايل آموزشی: کتاب کار، کتاب خفّاش ديوانه، نويسنده جين ويليس، مترجم معصومه انصاريان، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
فرايند اجرای فعّاليّت : کتاب را برای دانش آموزان بخوانيد و بگذاريد همه، تصاويرهرصفحه را ببينند. حالا از دانش آموزان بخواهيد راجع به سؤالات زير فکر کنند. به نظر شما دنيايی که خفّاش می شناخت واقعی بود يا دنيای ساير جانوران؟( در واقع حق با خفّاش بود يا ساير جانوران؟ )
پاسخی که به سؤال قبل داديم چقدر به نوع زندگی خودمان ربط داشت؟
زمين کروی شکل است. آيا انسان هايی که آن سوی کرهٔ زمين زندگی می کنند همه چيز را وارونه می بينند؟( دايره ای روی تابلو بکشيد و منظورتان را روی تصوير به دانش آموزان تفهيم کنيد.)
اگر هر کدام از مردم روی زمين دنيا را از يک جهت می ديدند زندگی ما چه تفاوت هايی با چيزی که الان هست داشت؟
افکار ما روی نوع زندگی ما تأثير دارد يا زندگی ما روی افکارمان تأثير دارند؟(در صورت لزوم برای درک اين سؤال به نوع قضاوت حيوانات داستان براساس زندگيشان اشاره کنيد. )
توصيه های اجرايی
سؤال آخر می تواند جمع بندی بحث شما باشد.
لازم است همهٔ دانش آموزان در همهٔ سؤالات به خصوص سؤال آخر مشارکت کنند.
بديهی است در اين بحث و بحث های مشابه ممکن است معدودی از دانش آموزان سايرين به يک نتيجه مشترک نرسند.
از القای نتيجه به آنها خودداری کنيد.
سلام دوستان عزیز،دانش آموزان گرامی و اولیای محترم :