باسمه تعالی

دوستان خوبم سلام دارم به حضور شما... در این مطلب و چند مطلب بعدی به موضوع "قواعد طرح سوالات امتحانی و تصحیح پاسخنامه" می پردازیم. امیدوارم قدم کوچکی برای همکاران ارجمندم باشد. با تشکر از حضور و نظر شما...

 

وبلاگ دفتر مشق

فصل اول – مقدمه

امروزه بر اثر پیشرفت سریع علوم و تكنولوژی و یافته‌های جدید روانشناسی و تعلیم و تربیت، مفهوم آموزش و پرورش  به كلی دگرگون شده و دامنه آن نیز گسترش یافته است.

نقش تعلیم و تربیت جدید آن است كه استعدادها و تواناییهای دانش‌آموزان را شكوفا نموده و آنان را برای شركت در فعالیت های سازنده جوامع پویای بشری آماده سازد به نحوی كه سعادت واقعی افراد و جوامع تأمین گردد.

نیل به این هدف مستلزم ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار دانش‌آموزان است بدین معنی كه هر یك از مواد و برنامه‌های آموزشی در نگرشها، علایق، تواناییها و رفتار دانش‌آموزان تغییرات معینی را به وجد آورد.

بر این اساس ارزشیابی، نظارت و كنترل تغییرات رفتاری دانش‌آموزان از جایگاه بسیار خطیر و نقش تعیین كننده‌ای برخوردار است.

ارزشیابی به عنوان بخش جدایی ناپذیر فرایند آموزش و پرورش به شمار می‌رود بنابراین تنها به امتحانات پایانی اعم از پایان سال، ثلث یا نیمسال تحصیلی محدود نمی‌شود بلكه برای مقاصد مختلف، به صورت‌های گوناگون و به طور مستمر همراه با آموزش و پرورش دانش‌آموزان انجام می‌گیرد.

چنانچ ارزشیابی بر اساس اصول و موازین علمی صورت گیرد آن را می‌توان مهم‌ترین ركن آموزش و پرورش و موثرترین عامل برای بهبود كیفیت یادگیری دانش‌آموزان در جهت تعلیم و تربیت به شمار آورد. بر این اساس ارزشیابی، نظارت و كنترل تغییرات رفتاری دانش‌آموزان تغییرات رفتاری داش‌آموزان از جایگاه بسیار خطیر و نقش تعیین كننده‌ای برخوردار است.

ارزشیابی به عنوان بخش جدایی ناپذیر فرایند آموزش و پرورش به شمار می‌رود بنابراین تنها به امتحانات پایانی اعم از پایان سال، ثلث یا نمیسال تحصیلی محدود نمی‌شود بلكه برای مقاصد مختلف، به صورت‌های گوناگون و به طور مستمر همراه با آموزش و پرورش دانش‌آموزان انجام می‌گیرد.

چنانچه ارزشیابی بر اساس اصول و موازین علمی صورت گیرد آن را می‌توان مهم‌ترین ركن آموزش و پرورش و مؤثرترین عامل برای بهبود كیفیت یادگیری دانش‌آموزان در جهت تعلیم و تربیت بشمار آورد.