چارچوبي عملي براي فعال سازي مشارکت هاي مردمي در امور مدرسه به مناسبت هفته انجمن اوليا و مربيان

برخورداري آموزش و پرورش از مشارکت هاي علمي و برنامه ريزي شده مي تواند دروازه هاي رشد و توسعه همه جانبه را با استقرار و تعميق مردمسالاري به سوي ميهن عزيز اسلامي مان که سرشار از نعمت ها و موهبت هاي خدادادي است بگشايد.
    
يکي از ظرفيت هاي بالقوه اي که مي تواند زيرساخت اين مشارکت به حساب آيد، انجمن اوليا و مربيان مدارس هستند. انجمن حلقه اتصال مردم با آموزش و پرورش است که بزرگترين پيکره دولت محسوب مي شود. پس به تعبيري مي توان گفت انجمن حلقه اتصال مردم با دولت است.
    
با اين ديد و نگرش تشکيل انجمن هاي واقعي در مدارس و تقويت روحيه مشارکت پذيري مديران و بهره جستن از افکار و انديشه اوليا موجب پايداري نظام مردمسالار خواهد شد و مردم نيز از پيامد تلاش و سعي خود مستقيما بهره مند گشته و در بهبود آنچه ايجاد و خلق نموده اند با شوق و ذوق بيشتري تلاش خواهند نمود.
    
مديران با گشوده تر نمودن درهاي مدارس به سوي والدين بويژه والدين کاردان، اهل نظر، متخصص و ماهر آموزش را از انحصار و محدوده هاي تنگ نظري چهار ديواري مدرسه و صرفا توسط معلمان رهايي مي بخشند.
    
راه هاي جلب مشارکت در امور مدرسه براساس وظايف مديران مدارس:
    
مديران مدارس وظايف و فعاليت هاي متعددي انجام مي دهند. اين وظايف در شش قلمرو طبقه بندي مي گردد:
    1-
آموزش و تدريس
    2-
امور مربوط به کارکنان
    3-
امور مربوط به دانش آموزان
    4-
امور مالي و اداري
    5-
امور مربوط به ارتباط مدرسه و اجتماع
    6-
امور تسهيلات و تجهيزات موردنياز مدارس
    
هر يک از عوامل انساني واحدهاي آموزشي، معلمان و کارکنان، دانش آموزان و اولياي آنان در صورت فراهم نمودن شرايط لازم مي توانند در هر يک از قلمروهاي ياد شده مشارکت کنند.
    1-
مهمترين راه هاي مشارکت اولياي دانش آموزان در قلمرو آموزش و تدريس به ترتيب درجه اهميت عبارتند از:
    -
همکاري در ايجاد هماهنگي بين فعاليت هاي آموزشي و پرورشي مدرسه و خانواده
    -
شرکت در جلسات مشترک با معلمان براي بهبود فعاليت هاي مدارس
    -
مساعدت در شناسايي مشاغل و هدايت تحصيلي و شغلي فراگيران
    -
مساعدت در شناسايي نيازهاي آموزشي و پرورشي فراگيران
    -
همکاري در برگزاري مسابقات گوناگون آموزشي و پرورشي مدارس
    2-
مهمترين راه هاي مشارکت اولياي دانش آموزان در قلمرو امور مربوط به کارکنان مدرسه به ترتيب درجه اهميت عبارتند از:
    -
همکاري در برگزاري هرچه باشکوه تر مراسم بزرگداشت مقام معلم
    -
تقدير و تشکر از فرهنگيان و معلمان فعال و دلسوز بازنشسته
    -
همکاري و مساعدت در انجام سفرهاي زيارتي و سياحتي فرهنگيان
    -
مساعدت در تاسيس صندوق قرض الحسنه مدرسه
    3-
مهمترين راه هاي مشارکت اولياي دانش آموزان در قلمرو مربوط به امور دانش آموزان به ترتيب درجه اهميت عبارتند از:
    -
همکاري در تهيه هدايا و جوايز به منظور تشويق و ترغيب دانش آموزان
    -
همکاري در ارائه خدمات رفاهي به دانش آموزان کم بضاعت
    -
همکاري در برگزاري گردش هاي علمي، آموزشي، تفريحي وتربيتي دانش آموزان
    -
مشارکت در برگزاري مراسم مذهبي و تشويق دانش آموزان به انجام فرايض ديني
    -
همکاري در ارائه خدمات بهداشتي براي تامين بهداشت جسمي و رواني دانش آموزان
    4-
مهمترين راه هاي مشارکت اولياي دانش آموزان در قلمرو امور مالي و اداري مدارس به ترتيب درجه اهميت عبارتند از:
    -
ارائه کمک هاي مالي و مادي به مدارس
    -
مساعدت فکري به مديريت مدارس در اداره بهتر واحد آموزشي
    -
همکاري در زمينه حسابداري و ثبت دفاتر مالي مدارس
    -
همکاري در جذب و جلب کمک هاي مالي و مادي خيرين به مدارس
    -
همکاري در تامين هزينه هاي مصرفي مدارس از قبيل قبض هاي آب و برق، تلفن و گاز
    5-
مهمترين راه هاي مشارکت اولياي دانش آموزان در قلمرو ارتباط مدرسه و اجتماع به ترتيب درجه اهميت عبارتند از:
    -
حضور فعال در انجمن اوليا و مربيان و مشارکت در فعاليت هاي مدارس
    -
همکاري در انعکاس نظرات و انتظارات مردم از مدارس
    -
مساعدت در برقراري ارتباط موثر مدارس با مساجد و اماکن مذهبي و ديني جامعه
    -
همکاري در استفاده مدارس از مراکز فرهنگي، تربيتي و آموزشي موجود در جامعه
    -
مساعدت در انتقال صحيح فرهنگي، ديني و ملي به دانش آموزان
    6-
مهمترين راه هاي مشارکت اولياي دانش آموزان در قلمرو تسهيلات و تجهيزات آموزشي و کمک آموزشي مدارس به ترتيب درجه اهميت عبارتند از:
    -
همکاري در تامين امکانات بهداشتي و کمک هاي اوليه مدارس
    -
مساعدت در تهيه وسايل آموزشي و کمک آموزشي مدارس
    -
مشارکت در بهسازي و زيباسازي محيط و فضاهاي مدارس
    -
همکاري در مرمت و تعمير وسايل و امکانات و تجهيزات مدارس
    -
تهيه و تامين وسايل و امکانات و تجهيزات موردنياز مدارس
    
راه هاي جلب مشارکت دانش آموزان در امور مدرسه:
    
مهمترين راههاي مشارکت دانش آموزان در امور مدرسه عبارتند از:
    -
واگذاري مسئوليت به دانش آموزان
    -
تشکيل کانون هاي مذهبي، علمي، فرهنگي، ورزشي و هنري توسط دانش آموزان و ترغيب آنان به شرکت فعال در آنها
    -
محول کردن اجراي مراسم مختلف مدرسه به دانش آموزان
    -
ايجاد رقابت هاي سالم بين فراگيران
    -
استفاده از دانش آموزان فعال در فعاليت هاي فوق برنامه
    -
توجيه معلمان براي استفاده از دانش آموزان در اداره مدرسه و کلاس
    -
استفاده از توانمندي دانش آموزان (خط، طراحي، نقاشي و...)
    -
محول کردن عمران و آباداني مدرسه به دانش آموزان
    -
رابط قرار دادن دانش آموزان بين مدرسه و خانواده براي جلب مشارکت اوليا
    
راه هاي جلب مشارکت معلمان و کارکنان در امور مدرسه:
    
مهمترين راه هاي مشارکت معلمان و کارکنان در امور مدرسه عبارتند از:
    -
همکاري و مشارکت فعال در شوراهاي مدرسه
    -
بهره گيري از توانايي هاي دانش آموزان در فعاليت هاي کلاسي
    -
تجهيز وسايل آموزشي موردنياز تدريس توسط دانش آموزان
    -
تجهيز کتابخانه مدرسه توسط دانش آموزان
    -
هدايت و راهنمايي دانش آموزان در انجام فعاليت هاي گروهي
    -
هدايت شغلي و تحصيلي دانش آموزان
    -
ارائه خدمات مشاوره اي به دانش آموزان
    -
تشکيل جلسات مشترک با دانش آموزان و اولياي آنها
    
راه هاي جلب مشارکت صاحب نظران و متخصصان در امور مدرسه:
    -
شناسايي افراد صاحب نظر و دلسوز به مسائل آموزش و پرورش
    -
دعوت از آنها براي ايراد سخنراني، معاينه پزشکي، تندخواني، تندنويسي و...
    -
دعوت از فارغ التحصيلان متخصص مدرسه
    
راه هاي جلب مشارکت انجمن ها، موسسات و افراد خير در امور مدرسه:
    -
انجام مکاتبه با موسسات و انجمن ها براي جلب مشارکت آنها در امور مدرسه
    -
استفاده از توليدات ديداري، شنيداري، موسيقي و...
    
نکات مهم در کسب موفقيت انجمن اوليا و مربيان مدارس:
    1-
مشارکت اوليا و مربيان در تصميم سازي و تصميم گيري هايي که منجر به انجام بهينه فعاليت ها مي شود.
    2-
ايجاد ويژگي هاي کار مشارکت در اعضاي انجمن اوليا و مربيان
    3-
استقبال از مشارکت کنندگان با هر نيت وانگيزه و هدايت نمودن اهداف و نيازهاي فردي به گروهي و عمومي وتلاش شود که گرايش هاي مادي در حد ممکن جاي خود را به گرايش هاي معنوي دهد.
    4-
پرهيز از شروع چندين طرح و برنامه به صورت همزمان در مدرسه (يک گام مطمئن در مسير صحيح بهتر از صدگام درحاشيه و بيراهه دويدن است.)
    5-
تقدير و تشکر از وقت گذاري والدين براي فعاليت هاي انجمن (زيرا وقت گذاري خود نوعي هزينه است)
    6-
مقيد نمودن اعضاي انجمن به عملياتي و اجرا نمودن مصوبات (مجمع عمومي و جلسات انجمن)
    7-
استفاده از جلسات عمومي انجمن براي آموزش موضوعات مشارکت
    8-
تعيين نيازهاي واقعي مدرسه و استفاده از تخصص و توان اوليا براي رفع نيازها
    9-
هدف قرار ندادن کمک هاي مالي اوليا (کمک هاي مالي يکي از جنبه هاي مشارکت است نه کل آن)
    10-
جلب اعتماد والدين (اگر والدين اعتماد کنند ميزان مشارکت آنها از جمله کمک هاي مالي به مدرسه افزايش مي يابد.)
    
پيشنهادها:
    
براي فراهم نمودن زمينه مشارکت مردم در آموزش و پرورش پيشنهادهايي به شرح زير ارائه مي گردد:
    1-
اصلاح ساختار فعلي آموزش و پرورش ضروري به نظر مي رسد و در ساختار جديد بايد اختيارات بيشتري به مديران، معلمان و دانش آموزان و مردم داده شود.
    2-
آموزش خانواده با جديت بيشتري پيگيري شود.
    3-
در آئين نامه اجرايي مدارس اختيارات بيشتري به انجمن اوليا و مربيان داده شود.
    4-
دولت براي نهادينه کردن فرهنگ مشارکت در جامعه تلاش کند.
    5-
به ارتقاي کيفيت مدارس دولتي توجه شود.
    6-
از طريق رسانه هاي گروهي بويژه صدا و سيما برنامه هايي براي توسعه مشارکت تدارک ديده شود.
    7-
ايجاد مدرسه ويژه آموزش اوليا با کمک و حمايت هر منطقه.
     
روزنامه رسالت، شماره 6271 به تاريخ 28/7/86، صفحه 6 (فرهنگي