طرح درس علوم

عنوان درس : حواس

موضوع درس: چشم و ساختار و بيماريهاي آن

 

صفحات: ...-

تاريخ اجرا: 15/9/85

مجري طرح

 

كلاس: علوم تجربي

تعداد دانش آموزان: 30 نفر

مدت تدريس: 90 دقيقه

 

فعاليت هاي پيش از تدريسي

تدوين هدفهاي رفتاري

فراگير پس از پايان درس قادر خواهد بود:

1.      فراگير بتواند لايه هاي سازنده كره چشم را نام برده و ويژگي هاي هر لايه را توضيح دهد.

2.      مسير عبور نور از چشم را توضيح دهد.

3.      سلولهاي استوانه اي و مخروطي شبكيه را از نظر ظاهر و عملكرد با هم مقايسه كند.

4.      مايعات كره چشم (لايه و ماده ي ژله مانند زجاجيه) را نام برده و نقش هر يك را تشخيص دهد.

5.      مفهوم تطابق و چگونگي آن را شرح دهيد.

6.     بيماريهاي چشم را نام برده، علت و راه اصلاح آن را بيان كند.

 

تعيين فضاي آموزشي

كلاس درس (مجهز به سخت افزارهاي لازم براي استفاده از CD آموزشي)

 

فعاليت هاي حين تدريس

شيوه هاي تدريس

مجموعه تركيبي از شيوه هاي فعال تدريس از جمله پرسش و پاسخ و ياران در يادگيري

 

وسايل كمك آموزشي

CD هاي body work  مولاژ چشم ، گچ و تابلوي آن

زمان دقيقه

ارزشيابي تشخيصي و آماده سازي

سؤالهايي پرسيده مي شود: تعريف گيرنده حسي – انواع گيرنده حسي موجود در پوست ، تفاوت گيرنده هاي درد با ساير گيرنده ها، مقايسه محل استقرار گيرنده هاي حسي در نقاط مختلف پوست انواع گيرنده هاي اندام هاي داخلي بدن با ذكر محل و عمل آنها

25 دقيقه

ارائه درس جديد

1.     از صفحه ... تا ... به شكل انفرادي خوانده شود.

2.     تشكيل گروه ها بوسيله فراگيران و بحث و گفتگو توسط فراگيران

3.     نظارت معلم بر يادگيري گروه ها و رفع اشكال آنها

4.     ارائه درس توسط سرگروه ها و ارزشيابي گروه

40 دقيقه

فعاليت هاي بعد از تدريس

فعاليت هاي تكميلي

جمع بندي مطالب توسط دبير و توضيحات تكميلي از روي CD و مولاژ

 

ارزشيابي تكويني

پرسش از لايه هاي سازنده چشم از روي مولاژ ، توضيح خواستن از دانش آموزان در مورد محيط هاي شفاف چشم و توضيح كار هر يك ، سؤال در خصوص لكه زرد و نقطه كور

15 دقيقه

تعيين تكليف

1.     تحقيق در مورد بيماري كورنگي و انواع آن

2.     تهيه چشم گوساله براي تشريح

5 دقيقه