آموزش و پرورش انگلستان
آموزش و پرورش انگلستان ساختار نظام آموزشي كشور انگلستان از3 مقطع آموزشي ابتدايي(5 تا 11 سالگي)،آموزش متوسطه (11 تا 18 سالگي) و آموزش عالي(Tertiary) متشكل گرديده است. تقسيم بندي فوق براي انگلستان، ولز و ايرلند شمالي يکسان بوده واين در حاليست كه اسکاتلند از نظام آموزشي متفاوتي برخوردار مي باشد.حضور در مراكز آموزشي براي کودکان 16- 5 سال اجباري است. به عبارت ديگر گذراندن دوره هاي آموزشي تا سن 16 سالگي اجباري مي باشد.اكثريت دانش آموزان انگليسي رده هاي سني17 سال و بالاتر به تحصيل در مراكز آموزش تکميلي و يا فعاليت در بازار كار مبادرت مي نمايند. درحال حاضر، آموزش بزرگ سالان در كشور انگلستان از اهميت ويژه اي برخوردار گرديده و اکثريت دانشگاهها و کالج هاي آموزش عالي با شمار رو به رشدي از دانشجويان بزرگسال مواجه مي باشند.سنين آموزش پايه ( آموزش اجباري) در انگلستان و ولز سنين16- 5 سال را شامل مي گردد. آموزش ابتدايي طي2مرحله به دانش آموزان رده هاي سني7- 5 سال و - 8 11 سال ارائه مي گردد. در نظام آموزشي محلي كشور انگلستان دوره هاي آموزش مقدماتي به دانش آموزان رده هاي سني16-11 سال ارائه مي گردد. اغلب مدارس متوسطه (درحدود90 درصد) مدارس جامع مي باشند كه از دانش آموزاني با قابليت هاي مختلف آموزشي ثبت نام نموده و برنامه هاي آموزش مقدماتي متوسطه گسترده اي را ارائه مي نمايند. از تعداد محدودي از مدارس مقدماتي متوسطه كه در زمره مدارس جامع نمي باشند، تحت عنوان مدارس دستور زبان ياد مي گردد. در انگلستان و ولز، نرخ حضور دانش آموزان در مقاطع آموزشي ابتدايي و مقدماتي متوسطه100 درصد است. به دنبال تكميل تحصيلات مقدماتي متوسطه، اكثريت دانش آموزان دوره هاي آموزش آكادميك تكميلي متوسطه را پي گيري مي نمايند.42 درصد از دانش آموزان مقطع تكميلي آموزش متوسطه به مطالعه رشته هاي آكادميك و 58 درصد به گذراندن دوره هاي تخصصي فني و حرفه اي مبادرت مي نمايند. آموزش پيش دبستاني ساختار آموزشي آموزش پيش دبستاني در كشور انگلستان در مهدهاي كودك و مدارس آمادگي به كودكان رده هاي سني 4-2 سال ارائه مي گردد.با وجودي كه آموزش كودكان انگليسي تا سن 5 سالگي اجباري نمي باشد، با اين حال بالغ بر 96 درصد از كودكان رده هاي سني 4 سال و بالاتر در مراكز آموزشي پيش دبستاني ثبت نام مي نمايند. طبق آمار به دست آمده در سپتامبر سال98، در اسكاتلند 38% از كودكان رده هاي سني4-3 سال درمراكز آموزش پيش دبستاني ثبت نام نموده اند. تدارك امكانات و اتخاذ شرايط ويژه آموزش پيش دبستاني از محل اختيارات و مقامات دپارتمان هاي محلي آموزش و پرورش و هيئت هاي مديره آموزش غير رسمي تامين مي گردد. با وجودي كه در قوانين آموزشي و مفاد اختيارات مقامات محلي دپارتمان هاي آموزشي(LEA )مسؤوليت تدارك امكانات آموزشي مقطع آموزش پيش دبستاني لحاظ نگرديده است اما با اين حال هزينه هاي آموزشي مقطع آموزشي مذكور از محل بودجه دولتي حوزه آموزش، بودجه دواير محلي آموزش و پرورش و هيئت مديره مدارس پيش دبستاني تأمين مي گردد. به عبارت ديگر دواير محلي آموزش و پرورش (LEA ) عهده دار مسووليت فراهم سازي شرايط مناسب براي كودكان رده هاي سني2 تا 5 سال و شناسايي نيازهاي ويژه مقطع آموزشي پيش دبستاني مي باشند .پذيرش كودكان درمقطع آموزش پيش دبستاني با معيارهاي تعيين شده توسط مدارس و بر اساس خط مشي هاي آموزشي دواير محلي آموزش و پرورش LEA صورت مي پذيرد كه از جمله اين معيارها مي توان به بررسي نيازهاي روانشناختي و آموزشي كودكان اشاره نمود. علاوه بر اين، كليه نهادها و مراكز ارائه دهنده خدمات اجتماعي كشور انگلستان از مركز آموزشي پيش دبستاني برخوردار مي باشند كه كودكان زير 5 سال را تحت پوشش قرار مي دهند. عمده خدمات آموزش پيش دبستاني در كشور انگلستان از سوي ادارات خدمات اجتماعي با اختيارات محلي ارائه مي گردد.گفتني است كه مراكز مذكور بر پايه درجه نيازمندي كودكان به كمك متخصصين و خانواده هاي انگليسي درجهت ارائه خدمات آموزشي، بهداشتي و روان شناختي كودكان فعاليت مي نمايند. كليه مؤسسات آموزشي پيش دبستاني تحت نظارت ادارات محلي و مركزي آموزش و پرورش از سوبسيدهاي آموزشي برخوردار مي گردند. لازم به ذكر است، آن دسته از مراكز آموزشي پيش دبستاني كه تحت حمايت دواير محلي آموزش و پرورش (LEA ) اداره مي گردند، به طور كامل تحت حمايت هاي مالي دولتي نيز قرارمي گيرند. علاوه بر اين مراكز آموزش خصوصي پيش دبستاني نيز فعاليت دارند كه توسط والدين و انجمن هاي آموزش خصوصي سازمان دهي، نظارت و تأمين اعتبار مي گردند.طبق آخرين آمار بدست آمده طي سال1993، 51 درصد از كودكان رده هاي سني4-3سال بريتانيايي در مراكز پيش دبستاني دولتي و4درصد نيز در مدارس پيش دبستاني خصوصي ثبت نام نمودند. طي سال هاي 92/1991 در ولز، 5/68 درصد از كودكان در مدارس پيش دبستاني دولتي و 5/1 درصد در مدارس پيش دبستاني خصوصي ثبت نام نمودند. به طور كلي مي توان گفت كه بالغ بر90درصد كودكان بريتانيايي رده هاي سني5-2 سال، از شرايط لازم جهت حضور در مراكز آموزش پيش دبستاني برخوردارمي گردند.درمورخه نوامبر1994، دولت انگلستان توجه عمده اي بر تأسيس اماكن آموزشي پيش دبستاني ويژه كودكان رده هاس سني 5-2 سال متمركزداشت.از جمله اصلي ترين اهداف مقطع آموزش پيش دبستاني مي توان به توسعة مهارت هاي شناختي، فيزيكي، زبانشناسي، عقلاني، اجتماعي كودكان و شخصيتي كودكان رده هاي سني5-2سال اشاره نمود. از مدارس پيش دبستاني كشور انگلستان تحت عنوان مراكز تضمين كننده سلامت فيزيكي و رواني كودكان ياد مي گردد.گفتني است كه دوره هاي آموزشي پيش دبستاني كه توسط دواير محلي آموزش و پرورش LEA ارائه مي گردند، 5 روز در هفته از ساعت9صبح تا 3 بعد از ظهر دايرمي باشد. مراكز پيش دبستاني خصوصي نيز معمولاً از ساعت30/7 تا 6 بعد از ظهر در سراسر سال به ارائه خدمات آموزشي پيش دبستاني مبادرت مي نمايند. دانش آموزان مراكز آموزش پيش دبستاني مطابق سن و با توجه به ابعاد كلاس ها گروه بندي مي گردند. مطابق قانون مصوب سال1989، ويژه آموزش كودكان، حضور حداقل 2 كارمند براي تعداد 26 كودك درمهدهاي كودك و 2 كارمند براي تعداد 20 كودك در كودكستان ها ضرروي است.اين درحالي است كه اين ميزان در مهدهاي كودك روزانه، به نسبت1 به8 تقليل مي يابد. خدمات آموزش پيش دبستاني در كودكستان و مهدهاي كودك كشور ايرلند به شهروندان ايرلندي ارائه مي گردد .طبق خط مشي جديد دولت ايرلند تا سال 2004، تدارك عمده آموزشي به اين مقطع آموزشي تعلق خواهد گرفت. طبق آمار به دست آمده طي سال هاي93 – 1992، تعداد مدارس پيش دبستاني كشور ايرلند بر88مدرسه تمام وقت، تعداد معلمين و مربيان آموزشي پيش دبستاني بر164مربي و تعداد كودكان ثبت نامي بر4500 نفر بالغ مي گردد. برنامه هاي آموزشي و ارزشيابي تحصيلي مقررات خاصي در خصوص برنامه ريزي درسي، روش تدريس و يا ارزيابي تحصيلي مراكز آموزش پيش دبستاني كشور انگلستان وضع نگرديده است . از اين روي مديران و كادر آموزشي مؤسسات به صورت مستقل به تبيين برنامه هاي آموزشي مبادرت مي نمايند. در سال1989، طبق دستورالعمل تهيه شده توسط هيئت ارشد نظارت آموزشي كشور، كادر آموزشي مراكز آموزش پيش دانشگاهي به گذراندن9ماده آموزشي تحت عناوين هنري، اجتماعي، زبانشناسي، رياضي، اخلاق، فيزيك، علمي، فني و حرفه اي و مذهبي در مدارس آموزش پيش دبستاني موظف گرديدند. طرح هاي آموزشي از جمله مهمترين طرحهاي به اجرا در آمده در مراكز آموزش پيش دبستاني انگلستان و ولز ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود: 1- طرح توسعه آموزش پيش دبستاني اجراي طرح توسعه آموزش پيش دبستاني در ايرلند شمالي به احداث بيش از 900 مركز جديد آموزشي ظرف مدت 4 سال منجر گرديده است. از جمله مهم ترين مشخصه دوره آموزشي پيش دبستاني درايرلند كه وجه تمايز اين كشور با كشور انگلستان نيز محسوب مي گردد مي توان به اجباري نبودن حضور كودكان درمراكز آموزش پيش دبستاني اشاره نمود.لازم به ذكر است كه ارزيابي عمل كرد طرح توسعه آموزش پيش دبستاني در ايرلند توسط بنياد كودكان ايرلنديEU و سازمان تأمين اجتماعي ايرلند صورت مي گيرد.بيش از 5 ميليون پوند طي مدّت 5 سال اخير توسط بنياد كودكان ايرلندي EU جهت مراقبت از كودكان ايرلندي و احداث تعداد 100 كلوپ بازي در نواحي مختلف كشور اختصاص يافته است.احداث مراكز تفريحي مذكور امكان فعاليت والدين كودكان رده هاي سني 5-3 سال را فراهم آورده است.گفتني است كه با اختصاص بودجه مازاد 10 ميليون پوندي به بنياد كودكان ايرلندي EU، بالغ بر12000 مركز مراقبتي كودكان در اماكن غير آموزشي(خارج از مدارس) احداث گرديده است. 2- طرح ملّي مراقبت از كودكان در مورخه مي 1998، دپارتمان آموزش و استخدام(DFEE)، سازمان تأمين اجتماعي(DSS) و دپارتمان زنان با مشاركت يكديگر، به ارائه طرحي با عنوان برآورده سازي احتياجات كودكان انگليسي مبادرت نمودند. گفتني است كه طرح مذكور به عنوان طرح استراتژي ملي مراقبت از كودكان مطرح مي باشد.به عبارت ديگر طبق طرح مذكور دولت انگلستان مسؤوليت مراقبت از كودكان رده هاي سني14- 5 سال اعم از مراقبت هاي رسمي و يا غير رسمي را بر عهده دارد. تا به نيازها و روشهاي لازم در جهت مراقبت مناسب از دانش آموزان برخوردار از والدين شاغل، بپردازد. هدف از طراحي و اجراي چنين راهبردي، ايجاد مراكز مراقبتي براي6 /1 ميليون كودك انگليسي تا سال 2004 مي باشد.مطابق طرح فوق، بالغ بر45 هزار مركز مراقبتي جديد در جوار مراكز مراقبتي روزانه ايجاد خواهد شد. راهبردهاي مشابهي نيز در مناطق ولز و اسكاتلند به مورد اجرا در آمده است. طي سال هاي(2002- 1998) بودجه اي معادل470ميليون پوند جهت حمايت از سياست و استراتژي ملي مراقبت از كودكان از محل بودجه دولت انگلستان به اين امر اختصاص يافت. گفتني است كه بالغ بر170ميليون پوند از اين مبلغ توسط مؤسسات حمايتي خصوصي با عنوان(NOF) تأمين مي گردد.مهم ترين هدف مؤسسات مذكور مراقبت از165 هزاركودك مستقر در سراسر كشور انگلستان تا سال 2003مي باشد.استراتژي ملي مراقبت از كودكان بصورت محلي برنامه ريزي شده و از طريق150سازمان حمايتي كودكان انگليسي(EYDCPS) اجرا مي گردد. گفتني است كه دپارتمان آموزش انگلستان(DFEE) اصلي ترين مجري و سرمايه گذار طرح مراقبتي كودكان انگليسي مي باشد كه با اختصاص بودجه ساليانه معادل57ميليون پوند در جهت اجراي هر چه جامع تر طرح مذكور تلاش مي نمايد.لازم به ذكر است كه بودجه دولتي فوق جهت اجراي برنامه ها و طرح هاي ذيل هزينه مي گردد: 1. اجراي تعداد 40هزار برنامه مراقبتي با عنوان مراقبت از كودكان در خارج از محيط هاي آموزشي(DSC) 2. احداث تعداد 10هزار مركز مراقبتي ويژه كودكان پيش دبستاني تا رده سني 14 سال 3. احداث تعداد10 هزار مركز جديد مراقبتي خارج از مدرسه توسط شوراي سرمايه گذاري آموزش لازم به ذكر است كه از بودجه ساليانه 57 ميليون پوندي طرح مذكور، مبلغ 7 ميليون پوند توسط شوراهاي تربيتي(TEC) و بالغ بر6 ميليون پوند نيز توسط مراكز آموزش عالي تأمين اعتبار مي گردد.طي سال 99- 1998 طرح توسعه آموزش پيش دبستاني (مقدماتي) پاره وقت كودكان رده هاي سني4 سال و بالاتر در مشاركت با بخش هاي خصوصي به اجرا گذارده شد.لازم به ذكر است كه در طرح مذكور اطلاعاتي در خصوص چگونگي مراقبت از كودكان و چگونگي ارتباط كودكان رده سني 4 سال با آموزش هاي مقدماتي ارائه گرديده است.مسؤوليت قانوني برقراري امنيت در مراكز آموزشي ويژه كودكان رده سني 4 سال بر عهده مقامات محلي آموزشي كشور مي باشد.طي سال1999 بالغ بر390ميليون پوند جهت راه اندازي تعداد190 هزار مركز آموزشي مقدماتي ويژه كودكان رده هاي سني 4-3 سال تخصيص يافت. علاوه بر اين، بالغ بر45ميليون پوند نيز ميان57 مركز آموزشي محلي(LEA) درجهت اجراي برنامه هاي مراقبت از كودكان رده هاي سني14-3 سال و احداث مراكز آموزشي مقدماتي توزيع گرديد.عمل كرد مراكز آموزشي مقدماتي توسط دايره استانداردهاي آموزشي(OFSTED) مورد نظارت و ارزيابي قرار مي گيرد.طبق قوانين نظام آموزشي مصوب 1998، دولت انگلستان متعهد است كه سيستم واحدي از قوانين آموزش مقدماتي و مراقبتهاي روزانه طراحي و ارائه نمايد.از اين روي و در جهت نيل به هدف مذكور، دپارتمان آموزش انگلستان(DFEE)تحت نظارت دولت به مشاوره هاي گسترده اي با سازمانهاي بهداشت و مراكز آموزشي در زمينه ارائه آموزش هاي مقدماتي و مراقبت هاي روزانه بهداشتي به كودكان مبادرت نموده است.از جمله مهم ترين مفاد مذاكرات و مشاورات مذكور مي توان به موارد ذيل اشاره نمود: 1.مشاركت با مقامات محلي در جهت جذب پرستاران كودك (ژانويه سال 1999) 2.تشكيل انجمن پرستاران كودك در جهت نظارت بر عمل كرد آنان 3.ارائه خدمات مشاوره به والدين در خصوص استخدام پرستاران كودك از جمله برنامه هاي ويژه دپارتمان آموزش انگلستان(DFEE) درخصوص برگزاري دوره هاي آموزشي و مراقبت روزانه از كودكان طي سال2001ميلادي مي توان به موارد ذيل اشاره نمود: 1.اختصاص30 ميليون پوند بودجه اضافي طي 2 سال جهت تربيت تعداد 300 مربي ويژه مراكز آموزش مقدماتي پيش دبستاني 2. ارائه خدمات به تعداد75هزاركودك در60 مؤسسه محلي LEA بر اساس شاخص محروميت دپارتمان آموزشي انگلستان(DFEE) 3. تشكيل دايره محلي استاندارد هاي آموزشي جهت ارائه آموزش هاي مقدماتي و مراقبت هاي بهداشتي روزانه به كودكان محلي 4. كسب اطمينان از صلاحيت مربيان آموزشي و بهداشتي ويژه كودكان رده هاي سني8-3 سال 5. اعطاي معافيت هاي مالياتي به طرح هاي آموزشي- بهداشتي مقطع آموزش پيش دبستاني 3- مراكز محلي آموزش مقدماتي كودكان تعداد 29 مركز محلي آموزش مقدماتي ويژه كودكان در مناطق مختلف كشور انگلستان فعاليت دارند. مراكز مذكور به ارائه خدماتي اعم از خدمات ارائه دوره هاي آموزشي مقدماتي، مراقبت از كودكان و حمايت از خانواده هاي برخوردار از فرزندان خردسال مبادرت مي نمايند.دپارتمان آموزش انگلستان(DFEE) در حال ارزيابي و ارائه استراتژي ملي در خصوص مراقبت از كودكان و ارائه آموزش هاي مقدماتي است تا از اين طريق نهادها و مراكز محلي نيز از اين استراتژي در برنامه ريزي هاي آموزشي و مراقبتي خود در نواحي مختلف كشور بهره برداري نمايند. طي سال99- 1998، بودجه اي بالغ بر500 هزارپوند در جهت ارتقاء كيفيت برنامه هاي آموزشي و مراقبتي پيش دبستاني و احداث مراكز تفريحي ويژه كودكان هزينه گرديد. هزينه بودجه اختصاصي فوق به ايجاد فضاهاي آموزشي و مراقبتي مناسب و حمايت از تشكيل مراكز آموزشي- مراقبتي جديد ويژه كودكان سراسر كشور منجر گرديد. 4- طرح مراقبتي خارج از مراكز آموزشي طرح مراقبتي كودكان در محيط هاي خارج از مدرسه با عنوان(OSCI) از سال1993، ارزيابي شده و به مورد اجرا گذارده شده است.در جهت تكميل طرح تا اواخر مارس1999، تعداد 122856 مركز مراقبتي جديد تشكيل يافت.از زمان آغاز فعاليت طرح مذكور، مسؤوليت ارائه خدمات و پيشبرد طرح مراقبتي كودكان درخارج از محيط هاي آموزشي برعهده شوراي تربيتي انگلستان (Tec) بوده است.طي سال هاي99- 1998، دپارتمان آموزش انگلستان(DFEE) نيز در حمايت از طرح مراقبتي كودكان در خارج از محيط هاي آموزشي به تشكيل40هزار مركز جديد مراقبتي ويژه كودكان مبادرت نمود.مسؤوليت نظارت بر استفاده از بودجه طرح مراقبتي كودكان در خارج از محيط هاي آموزشي(OSCI) درجهت برآورده نمودن نياز هاي مراقبتي كودكان بر عهده سازمان حمايت از كودكان انگليسي مي باشد. گفتني است كه در حال حاضر، بودجه(OSCI) هم اكنون در جهت حمايت از ارتقاء ساختار كيفي و برقراري انسجام در ساختار طرح مراقبتي كودكان در خارج از مدارس هزينه مي گردد. لازم به ذكر است كه سرمايه گذاري ها از طريق مقامات محلي و تحت نظارت سازمان حمايت از كودكان انگليسي (EYDCPS) به عنوان بخشي از سياست هاي استراتژيك دولت در جهت ارتقاء كيفيت آموزشي و مراقبتي كودكان در مناطق مختلف كشور صورت مي گيرد. شوراي تربيتي انگلستان، نهاد مركزي مسئول مراقبت از كودكان است كه تحت نظارت سازمان حمايت از كودكان انگليسي((EYDCPS فعاليت مي نمايند.هيئت نظارت بر صلاحيت هاي آموزشي(QCA) به ارائه ساختاري در جهت مشاوره آموزشي طي نوامبر 1998 مبادرت نموده و ساختار اوليه تعيين صلاحيت هاي ملي حوزه آموزشي در اكتبر1999 طراحي گرديد.از افراد واجد صلاحيت خواسته شد تا جهت ارائه استوار نامه خود تا آوريل1999 اقدام نمايند.بدين ترتيب سرمايه گذاران تربيتي از موقعيتي برخوردار گرديدند تا برنامه هاي تربيتي خود را در نهادهاي ملي تربيتي(NTO) به ثبت رسانند.از اين روي دولت انگلستان متعهد به اعطاي امكانات خاص به خانواده هاي كارگران گرديد، تا از اين طريق خانواده هاي مذكور به صرف زمان بيشتري با كودكان خود مبادرت نمايند. اعطاي مرخصي هاي بدون حقوق و تعطيلات كاري به والدين كودكان، از جمله اين امكانات محسوب مي گردد.در اسكاتلند، هدف دولت از ارائه آموزش هاي پيش دبستاني فراهم نمودن مراكزي جهت ارائه دوره هاي آموزشي پاره وقت كودكان رده هاي سني 3 سال وبالاتر ميباشد. در اسكاتلند، نيز مقامات محلي مسئوليت ارائه آموزش هاي پيش دبستاني را بر عهده داشته و بودجه آموزشي پيش دبستاني نيز توسط مقامات محلي تأمين مي گردد. گفتني است كه بودجه هاي مذكور به واسطه تصويب لايحه آموزش اسكاتلند در سال 1996 و در جهت ارائه دوره هاي آموزشي پيش دبستاني سرمايه گذاري مي گردند. لازم به ذكر است كه ميزان بودجه مذكور طي سال (2000-1999) بر112ميليون پوند، طي سال2001- 2000 بر134ميليون پوند و طي سال 2002-2001 نيز بر 138 ميليون پوند بالغ گرديد. طبق آخرين آمار بدست آمده طي سال1999 تعداد600 هزار كودك در مدارس پيش دبستاني ثبت نام نموده اند. در ماه مي 1998، دولت به طراحي استراتژي مراقبت از كودكان اسكاتلندي مبادرت نمود. استراتژي مذكور در جهت حمايت از خانواده هاي اسكاتلندي از طريق حمايت و مراقبت از كودكان رده هاي سني14- 5 سال طراحي گرديد.هدف ديگر دولت، كسب اطمينان از مراقبت با كيفيت بالاي كودكان اسكاتلندي و فراهم آمدن كليه احتياجات كودكان اسكاتلندي مي باشد. در جهت نيل به چنين هدفي تا اواخر سال2001، تعداد5000 مربي جديد در مراكز آموزشي اسكاتلند تعليم يافته و برنامه ريزي هاي آموزشي و متد هاي سرمايه گذاري مورد ارزيابي قرار گرفته و ارتقاءيافتند.بر اساس برنامه ريزي هاي جديد خانواده هاي كارگر برخوردار از2كودك از هزينه هاي مراقبتي و حمايتهاي بيشتر دولتي برخوردار گرديده و بودجه هاي مربوطه نيز تا 4/8 ميليون پوند در سال افزايش مي يابند.علاوه بر اين بالغ بر 5 ميليون پوند بودجه اضافي طي سال 99-1998 و 25 ميليون پوند طي سال 2003-1999 در جهت توسعه طرح هاي مراقبتي كودكان در خارج از محيط هاي آموزشي هزينه مي گردد.لازم به ذكر است كه عمده مبالغ اضافي بودجه اختصاص يافته در جهت اجراي طرح هاي مراقبتي و آموزشي كودكان اقليت هاي قومي و نژادي مستقر در كشور هزينه مي گردد.علاوه بر اين مراكز تلفني، جهت برقراري ارتباط با والدين كودكان و ارائه خدمات اطلاع رساني در زمينة طرح هاي مذكور به آنان احداث گرديده است. در ايرلند شمالي نيز طرح استراتژي ملي مراقبت از كودكان ايرلندي در مورخه 19 آوريل 1999 در جهت تقويت خدمات مراقبتي كودكان سراسر كشور به اجرا در آمد. در حال حاضر اكثريت مراكز مراقبتي كشور ايرلند توسط مراكز و بخش هاي خصوصي اداره مي گردد. تعداد43200 مركز مراقبتي كودكان ايرلندي من جمله مهدهاي كودك روزانه، مراكز تفريحي- ورزشي، انجمن پرستاران كودك، كلوپ هاي تفريحي خارج از محيط مدارس و اردو هاي تفريحي به ارائه خدمات مراقبتي مبادرت مي نمايند.به عبارت ديگر مراكز فوق با ارائه خدمات مراقبتي بيش از13هزاركودك ايرلندي معادل 85 درصد از كل كودكان رده هاي سني 5-3 سال را تحت پوشش قرار داده اند.طي سال هاي2002- 1999، بالغ بر61 ميليون پوند بودجه اضافي جهت ارائه خدمات اوليه مراقبتي بيشتر به كودكان اختصاص يافت. علاوه بر اين بالغ بر9ميليون پوند نيز به تربيت مربيان طرح مراقبت از كودكان ايرلندي اختصاص يافت. لازم به ذكر است كه بالغ بر5 ميليون پوند از بودجه طرح مراقبت از كودكان از محل صندوق بنياد كودكان اتحاديه اروپا تأمين مي گردد. 5- طرح آغاز اطمينان طرح آغاز اطمينان از جمله پروژه هاي محلي آموزشي است كه از خانواده هاي برخوردار از كودكان زير رده سني4 سال حمايت مي نمايد. هدف از طراحي و اجراي چنين طرحي، به مورد اجرا در آوردن تعداد 500 برنامه محلي تا سال 2004 در انگلستان است. گفتني است كه با اجراي طرح آغاز اطمينان، بالغ بر400 هزار كودك انگليسي تحت پوشش قرار مي گيرند. طبق آمار بدست آمده تا سپتامبر2001، بالغ بر437برنامه ارائه گرديده كه192 طرح، به ارائه خدمات مبادرت نموده اند كه از جمله چنين خدماتي مي توان به برپايي جلسات ملاقات با والدين جديد ظرف2ماه اول تولد، حمايت در جهت مراقبت بهتر از كودكان، فراهم سازي امكانات تفريحي و سرگرمي، آموزشهاي اوليه و دسترسي كودكان به مراقبتهاي بهداشتي اشاره نمود. علاوه بر اين، توصيه هايي نيز درخصوص حمايت پس از تولد،تغذيه سالم و كسب شغل مناسب به والدين كودكان ارائه مي گردد. لازم به ذكر است كه برنامه هاي آغاز اطمينان مشابهي در ساير قسمتهاي بريتانياي كبير به مورد اجرا گذارده شده است. آمار آموزشي نرخ مراكز و تعداد كودكان ثبت نامي مراكز آموزش پيش دبستاني طي سالهاي93/1992 تعداد كودكان ثبت نامي كادر آموزشي مراكز آموزشي پيش دبستاني انگلستان 200/53 600 /1 561 ولز (تمام وقت) 029/1 (پاره وقت) 525/2 113 52 نرخ ثبت نامي كودكان رده هاي سني4-3 سال در مراكزآموزش پيش دبستاني كودكان رده هاي سني4- 3 سال 4 3 2 سال تحصيلي 87%89 %94 %93 %93 %92 %93 %9 5% 38% 39% 36% 44% 45% 47% 49% 50% 5%6 %5 %6 %6 %6 %7 %7 % 90-89 91-90 92-91 94-93 95-94 96- 95 97-96 98- 97 با توجه به جدول فوق مي توان گفت كه نسبت كودكان رده سني 2 سال كه تحت تعليم مراكز آموزش پيش دبستاني من جمله مهدهاي كودك قرار گرفته اند تا سال 98-97 بر 70درصد بالغ گرديده است.نرخ ثبت نامي كودكان رده سني 3 سال نيز از 40% طي سال 90-89 به 50% طي سال 98-97 افزايش يافته است. نرخ ثبت نامي كودكان رده سني 4 سال نيز از 90% طي سال 90-89 به 95% طي سال 98- 97 بالغ گرديده است. آموزش ابتدايي ساختار آموزشي آموزش ابتدايي دركشور انگلستان مرحله كليدي1( رده هاي سني5 تا 7 سال) و مرحله كليدي2 (رده هاي سني7تا12 سال)را شامل مي گردد.اغلب مراكز آموزش ابتدايي كشور انگلستان از محل بودجه عمومي(دولتي) تأمين اعتبار گرديده و توسط نهادهاي محلي آموزش و پرورش (LEA ) اداره و نظارت مي گردند. مسؤوليت اجرا و نظارت بر خط مشي پذيرش دانش آموزان مقطع آموزش ابتدايي برعهده نهادهاي محلي آموزش و پرورش و هيئت مديره مدارس ابتدايي كشور مي باشد. ازجمله چنين خطمشي هايي مي توان به اعطاي حق اولويت به آن دسته از دانش آموزاني كه در نزديكترين محل به مدرسه سكونت داشته و يا برادر و خواهراني در مدرسه دارند، اشاره نمود. كلاسهاي آموزشي مطابق با سنين دانش آموزان رده بندي شده و در پايان هر سال تحصيلي، صعود به كلاس بالاترمحرزمي باشد.تحت شرايط استثنايي، نظير بروز بيماري براي دانش آموزان، مدارس ملزم به ارائه آموزش هاي فوق برنامه، اضافه بر آموزش هاي معمول سال تحصيلي مي باشند.در كليه مدارس ابتدايي كشور، معلمين تربيت بدني، موسيقي و زبان هاي خارجي فعاليت دارند. مطابق با قانون مصوب1988،ويژه اصلاحات آموزشي، مدارس دولتي انگلستان و ولز مي بايستي به ارائه برنامه هاي آموزشي ملي مبادرت نمايند.اكثريت كودكان رده هاي سني12- 11سال در مدارس ابتدايي ايرلند آموزش مي بينند.تعيين تاريخ دوره ها يا ترمهاي تحصيلي و تعطيلات آموزشي مدارس دولتي كشور ايرلند برعهده هيئت مديره هاي مراكز آموزش محلي مي باشد و اين در حاليست كه مسؤوليت هاي مذكور در ساير مدارس و مراكز آموزشي كشور توسط مقامات مسئول مدارس به اجرا در آمده و تنها توسط هيئت مديره هاي آموزش محلي تأمين اعتبار مي گردد. دوره هاي آموزش ابتدايي در انگلستان از ماه سپتامبر آغاز شده و تا ماه ژوئن به طول مي انجامد. مقطع آموزش ابتدائي از تعطيلات تابستاني8هفته اي و تعطيلات2 هفته اي در عيد پاك برخوردارمي باشد.دانش آموزان ايرلندي رده هاي سني زير8 سال از حداقل3 ساعت آموزش در روز و ساير دانش آموزان از حداقل 5/4ساعت آموزش طي2شيفت آموزشي برخوردار مي گردند. گفتني است كه جداول برنامه هاي آموزشي و مدت زمان ارائه دروس آموزشي به تاييد دپارتمان آموزش ايرلند مي رسد.نرخ ثبت نام ناخالص، دانش آموزان رده هاي سني11- 5 سال در مراكز آموزش ابتدايي انگلستان بالغ بر100% مي باشد. نرخ ثبت نام خالص دانش آموزان رده هاي سني11- 5 سال بين سال هاي 98-1989 بر97-96% بالغ مي گردد. به طور كلي مي توان گفت كه طي آمارهاي به دست آمده طي سال98- 97، تعداد39 هزار كودك بين رده هاي سني11- 5 سال(كمتر از1% كل جمعيت) در سطوح آموزش رسمي ثبت نام ننموده اند. ظرفيت كلاس هاي آموزشي سياست كاهش تعداد دانش آموزان كلاس هاي آموزشي به تمايل دولت در جهت افزايش استانداردهاي جهت آموزشي مدارس كشور باز مي گردد.بدين ترتيب از سپتامبر سال 1998، كليه كلاسهاي آموزشي ويژه دانش آموزان رده هاي سني7- 5 سال با حداكثر20 دانش آموز تشكيل مي گردد. از سپتامبر سال 1998، تعداد1500معلم مقطع آموزش ابتدايي به استخدام دولت در آمده اند كه انتظار مي رود تا زمان اجراي كامل سياست استخدام معلمين اين تعداد بر6 هزارنفر بالغ گردد. گفتني است كه تاكنون بالغ بر620 ميليون پوند جهت اجراي سياست استخدام معلمين هزينه گرديده است. آموزش متوسطه ساختار آموزشي مقطع آموزش متوسطه در نظام آموزشي انگلستان، دانش آموزان رده هاي سني11تا 18سال را تحت پوشش قرار مي دهد. آموزش متوسطه اجباري تا زماني به طول مي انجامد كه دانش آموزان به رده سني16سال مي رسند.با وجوديكه نظام آموزش متوسطه انگلستان پذيراي دانش آموزان رده سني11سال مي باشد، با اين حال، در برخي مناطق، سيستم هاي سه گانه آموزش متوسطه اجراگرديده و دانش آموزان رده هاي سني12،13و14سال را نيز شامل مي گردد. آموزش متوسطه در نظام آموزش انگلستان طي مراحل كليدي3 ( رده هاي سني11تا 14 سال) و مرحله كليدي4(رده هاي سني14 تا 16 سال) ارائه مي گردد.كليه دانش آموزان مقطع آموزش متوسطه ولز و بيش از 90 درصد دانش آموزان مقطع آموزش متوسطه انگلستان در مدارس جامع آموزش مي بينند. گفتني است كه مدارس مذكور به ارائه دوره هاي متنوع آموزش متوسطه بدون توجه به توانايي و استعداد تحصيلي دانش آموزان مبادرت مي نمايند. در ساير مدارس متوسطه كشور دانش آموزان برحسب نتايج آزمونهاي مختلف و استعداد تحصيلي طي رده سني11سال، در رشته هاي آموزشي علوم، فني و حرفه اي يا هنر پذيرفته مي شوند. مدارس آموزش متوسطه با عنوان (grammar school) نيز به ارائه خدامات آموزشي از طريق برگزاري آزمون براي دانش آموزان رده هاي سني11 تا 19 سال مبادرت مي نمايند. مدارس آموزش متوسطه اي نيز با عنوان (Modern School) در نظام آموزش متوسطه انگلستان فعاليت دارندكه به ارائه خدمات آموزشي به دانش آموزان مشروط يا ترك تحصيل نموده مبادرت مي نمايند. آموزشگاه ها و مدارس متوسطه فني و حرفه اي نيز به ارائه آموزش هاي عمومي مبادرت نموده اما تأكيد قابل ملاحظه اي بر آموزش موضوعات فني دارند. قانون مصوب سال1993، ويژه آموزش و پرورش، به كليه مدارس متوسطه اجازه مي دهد تا به گزينش بيش از10درصد از دانش آموزان توانمند و با استعداد خود مبادرت نمايند. طبق قانون مذكور، مدارس آزاد (با امتياز حمايتي) و مدارس متوسطه خصوصي قادر خواهند بود، كه با وجود حاميان تجاري و حمايت هيئت مديره مدارس كشور از حمايت هاي دولت در خصوص تشكيل كالج هاي فني، علوم و رياضيات برخوردار گردند. به موجب قانون مذكور، تأسيس تعداد42 كالج فني و حرفه اي تا مورخه جولاي سال1994، دركشور انگلستان به ثبت رسيده است. طبق آمار بدست آمده طي سال1993، 8/3% كل دانش آموزان بريتانيايي در مدارس آموزش متوسطه (grammar schools)، 5/3% در مدارس(Modern School) و تنها 1% در مدارس فني ثبت نام نمودند.در نظام آموزش متوسطه انگلستان و ولز دانش آموزان مطابق با توانايي هاي آموزشي و يا توان مندي موضوعات خاص گروه بندي مي گردند. اعمال چنين گروه بندي هاي آموزشي توسط هيئت مديره مدارس متوسطه صورت مي گيرد. گفتني است كه گروه بندي هاي آموزشي در مقطع آموزش متوسطه پس از نخستين سال آموزشي اعمال مي گردد. در مقاطع آموزش متوسطه، جلسات آموزشي مدت زمان 35 تا 40 دقيقه به طول مي انجامد.طبق قانون مصوب سال 1988، ويژه مقرارت و اصلاحات آموزش كليه مدارس دولتي و كالج هاي فني و حرفه اي مستقر در انگلستان و ولز ملزم به ارائه برنامه آموزش ملي مي باشند.مدرک عمومي آموزش متوسطه با عنوان(GCSE) در قالب10ماده درسي رتبه بندي شده از A تا G به فارغ التحصيلان رده هاي سني16سال به بالا اعطاء مي گردد.آن دسته از دانش آموزاني که به اخذنمراتA تا C درحداقل 5ماده درسي نائل آيند از مجوز ورود به مقطع 2ساله آموزشي پس ازسن16 سالگي برخوردار مي گردند. مقطع آموزشي فوق خود ازدوره هاي آموزشيA level (سطح پيشرفته )، AS level ( سطح متمم پيشرفته ) و level Vocational A سطح پيشرفته فني- حرفه اي يا شغلي ) متشكل مي گردد.تا پيش از دهه1990، دانش آموزان ملزم به گذراندن4- 2ماده درسي در A level جهت انتخاب رشته دانشگاهي مورد نظر خود بودند.اين درحاليست كه طي سالهاي اخير دولت انگلستان به اعمال تغييراتي در ساختار مقطع آموزشي مذكور مبادرت نموده است. اعمال چنين تغييراتي در سپتامبر سال2000، به واسطه وجود محدوديت و عدم انعطاف پذيري برنامه هاي آموزشي مقطع مذكور صورت گرفت. درحال حاضراقداماتي صورت گرفته تا برنامه آموزشي Alevel از ابعادگسترده تري برخوردار گرديده و بر اساس معيارها و مهارتهاي کليدي طراحي گردد.آندسته از دانش آموزاني که تحت تعليم برنامه A level قرار مي گيرند، با مطالعه مواد آموزشي مضاعف (AS level) و مطالعه حداقل يک واحد از دوره A leve)l فني- حرفه اي ) به مطالعات خود تعميق مي بخشند. سطوح پيشرفته و متمم پيشرفته(A/AS level) از سپتامبر سال2000، سطوح آموزشي A level متشكل از6 واحد سنجش آموزشي به دانش آموزان ارائه مي گردد.تعداد3واحد درسي از واحدهاي مذكور مختص AS level ( نيمه اول سطوح آموزشي پيشرفته)و3 واحد درسي ديگر به A2 ( نيمه دوم دوره آموزش پيشرفته) تعلق دارد.گفتني است كه اخذ نمرات A- Eطي دوره هاي A/AS level جهت قبولي دانش آموزان الزامي است. نمره U نيز براي واحدهاي درسي مشروط منظور مي گردد.لازم به ذكر است، آندسته از دانش آموزاني که به اخذ نمرات A-E طي دوره هايAS level و A2 نائل آيند دوره آموزشي A level را با موفقيت پشت سر گذارده اند. آموزش مقدماتي متوسطه برنامه هاي آموزشي مقطع مقدماتي متوسطه، به دانش آموزان رده هاي سني16- 11سال ارائه مي گردد. طبق قانون مصوب سال1989ويژه آموزش و پرورش، حق انتخاب مدارس كودكان به والدين آنان تفويض مي گردد. طبق قانون مذكور كليه مدارس كشور، ملزم به اعلام ظرفيت پذيرش خود مي باشند . گفتني است كه هزينه هاي آموزشي مدارس مقدماتي متوسطه از طريق شهريه هاي دريافتي از دانش آموزان و بودجه دولتي دپارتمان آموزش تأمين اعتبارمي گردد. برنامه هاي آموزشي و ارزشيابي تحصيلي برنامه هاي آموزشي مدارس و مراكز آموزش مقدماتي متوسطه انگلستان تا پيش از سال1989، با توجه به سن،توانايي ها و استعدادهاي تحصيلي دانش آموزان و توسط هيئت مديره مدارس متوسطه طراحي مي گرديد . اين در حالي است كه با تصويب قانون سال1989، ويژه اصلاحات آموزشي، تداركاتي درجهت طراحي برنامه هاي آموزشي مشترك و عمومي، تحت عنوان برنامه آموزش ملي ويژه دانش آموزان مقاطع آموزش ابتدائي و مقدماتي متوسطه به عمل آمد. از جمله مهمترين دروس آموزشي مدارس مقطع مقدماتي متوسطه مي توان به دروس انگليسي،رياضيات، علوم فني، محيط زيست و جامعه و علوم مذهبي اشاره نمود. ارزيابي عملكرد دانش آموزان مقطع آموزش مقدماتي متوسطه، طي رده هاي سني8- 11-14و16سال صورت مي گيرد. در پايان مقطع آموزش مقدماتي متوسطه دانش آموزان به دريافت گواهي نامه عمومي آموزش متوسطه تحت عنوان ( GCSE ) نائل مي گردند . آموزش تكميلي متوسطه مقطع آموزش تكميلي در نظام آموزشي كشور انگلستان از آموزش تكميلي متوسطه و آموزش عالي متشكل مي گردد. طبق قانون مصوب سال1992، ويژه آموزش عالي، از آموزش پيشرفته تحت عنوان آموزش تكميلي تمام وقت و پاره وقت متناسب با نيازرده هاي سني بالاتر از 16سال ياد مي گردد. از جمله دوره هاي آموزش تكميلي نظام آموزش انگلستان و ولز مي توان به آموزش تكميلي متوسطه، كالج هاي پيش دانشگاهي و مؤسسات آموزش عالي اشاره نمود. در مورخه1 آوريل سال 1993، مقطع تكميلي آموزش متوسطه كه قبلاً در زمره نظام آموزش پايه كشور قرار داشت، به نظام آموزش تكميلي اضافه گرديد.گفتني است كه مراكز آموزش تكميلي متوسطه به تأمين بودجه خود از طريق شوراي مالي آموزش تكميلي مبادرت مي نمايند. از جمله دوره هاي آموزشي كه در مقاطع تكميلي آموزش متوسطه به دانش آموزان ارائه مي گردد مي توان به موارد ذيل اشاره نمود: 1- دوره هاي آماده سازي دانش آموزان جهت كسب شرايط لازم حرفه اي و شغلي 2- دوره هاي آماده سازي دانش آموزان جهت اخذگواهينامه عمومي آموزش متوسطه تحت عنوان(GCSE) ،گواهينامه درجه1 آموزش متوسطه (GCE) يا آمادگي تحصيلي جهت موفقيت در آزمون هاي ورودي دانشگاه ها(AS) از جمله مهم ترين دروس آموزشي مقطع تكميلي متوسطه مي توان به موارد ذيل اشاره نمود: علوم رياضي و زبان انگليسي به عنوان زبان اصلي زبان انگليسي به عنوان زبان دوم زبان Welsh و دوره هاي آموزش ادبيات Welsh دوره هاي آموزشي ارتقاء دهنده مهارت هاي ارتباطي دانش آموزان اكثريت قريب به اتفاق دانش آموزان بريتانيايي، پس از اتمام دوره هاي آموزشي پايه جذب كالج هاي آموزش عالي و كالج هاي فني و حرفه اي مي گردند.مؤسسات آموزش عالي نيز به ارائه دوره هاي آموزشي تمام وقت، و يا پاره وقت ويژه دانش آموزان فعال در بازار كار مبادرت مي نمايند. طبق آمار بدست آمده طي سال1993، بالغ بر37905 دانش آموز تمام وقت در24 موسسه آموزش تكميلي متوسطه تحت تعليم2883 معلم قرار داشته اند. ازگواهينامةGCSEمنحصرا جهت ارزيابي آموزشي دانش آموزان مقطع آموزش متوسطه و ارزيابي استعدادتحصيلي دانش آموزان در ورود به مراكز آموزش عالي استفاده نشده، بلكه اين مدرك مهم ترين مدرك آموزش تكميلي متوسطه محسوب مي گردد.دوره هاي پاره وقت آموزشي به آن دسته از دانش آموزاني ارائه مي گردد كه قادرند پس از ساعات معمول آموزش در كالج هاي آموزشي حضور يابند. دوره هاي آموزشي پاره وقت يا شبانه مختص كارمنداني است كه از مرخصي هاي شغلي خود بهره برده و طي دوره هاي آموزشي2-1روز در هفته حضور مي يابند. لازم به ذكر است كه حداكثر مدت زمان مرخصي استحقاقي كارمندان بريتانيايي جهت برخورداري از دوره هاي آموزشي به19 هفته در سال بالغ مي گردد. سال تحصيلي درمراكز آموزش پاره وقت و شبانه از1سپتامبرآغاز گرديده وتا31 آگوست به طول مي انجامد. نرخ دانش آموزان رده هاي سني 16 سال و بالاتر مراكز تكميلي آموزش متوسطه حضور يافتند طي سال هاي95-1992 از 65% تا 80% متغيير بوده است.طبق آخرين آمار به دست آمده بين سال هاي تحصيلي95-1992 55 درصد از دانش آموزان رده سني17 سال و 34 درصد از دانش آموزان بريتانيايي رده سني 18 سال تحت دوره هاي آموزشي تمام وقت تعليم مي يابند.با توجه به افزايش دوره هاي آموزش تمام وقت وكاهش دوره هاي آموزش پاره وقت طي سالهاي اخير الگوي آموزشي افراد رده هاي سني18- 17مشابه بوده و در حال حاضر 55% از افراد رده سني17سال و 34% از افراد رده سني 18 سال، در آموزش تمام وقت بسر مي برند. نهادهاي مركزي مطابق قوانين آموزشي كشورانگلستان كليه دانش آموزان ملزم به برخورداري ازبرنامه هاي آموزشي متناسب با سن ،توانايي ها و استعدادهاي تحصيلي خود مي باشند. طرح آموزش ملي(آموزش دروس معين آموزشي) و طرح آموزش تحقيقاتي ( آموزش تخصصي و تحقيقاتي علوم، فنون و هنر) از پاييز سال 1989 درنظام آموزشي كشور انگلستان به اجرا درآمد. دواير محلي آموزش و پرورش، هيئت مديره مدارس و معلمين ارشد مدارس خصوصي مسؤوليت طراحي و ارائه برنامه هاي آموزشي اعم از برنامه هاي آموزشي ملي و آموزش علوم مذهبي را برعهده دارند. آموزش تكميلي متوسطه در مدارس و كالج هاي محلي كشور ارائه مي گردد. دوره هاي آموزش تكميلي متوسطه در مراكز آموزشي ايرلند شمالي نيز همانند انگلستان و ولز ارائه ميگردد. آموزش استثنايي مطابق قوانين مصوب سال1993، و قوانين اصلاحيه مصوب سال 1996، تا پيش از سال1997، دولت انگلستان هيچ گونه تعه
+ نوشته شده در بیست و دوم دی ۱۳۹۱ ساعت 21:4 توسط حيدر رحمتي
|
سلام دوستان عزیز،دانش آموزان گرامی و اولیای محترم :