روش های علاقه مند کردن دانش آموزان به کتابخوانی (قسمت چهارم)
🖌در کتابهای کتابخانه تنوع را رعایت کنیم و امکان استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات را فراهم آوریم
اگر منابع کتابخانه متنوع باشند، دانشآموزان بیشتری به مطالعه علاقهمند خواهند شد. رعایت تناسب سنی، ذوقی، جنسی، ذهنی و ... دانشآموزان در تهیهی منابع کتابخانه، بسیار مهم است. البته ایجاد امکان استفاده از رایانه، سیدیهای جذاب و چندرسانهای آموزشی و اینترنت و سایتهای مفید در حوزهی اطلاعرسانی کتاب و مراکز پژوهشی و فرهنگی و ارائهی خدمات جانبی آن، در جذابیت و پویایی فضای کتابخانه تأثیر فراوان خواهد داشت.
🖌کتابدار علاقهمند، مهربان و باسواد و متخصص داشته باشیم
همانطور که کتابخانه، بدون کتاب معنا ندارد، باید دانست که کتابخانه بدون کتابدار نیز کارایی و اثربخشی نخواهد داشت. در حقیقت کتابدار، سکاندار کشتی کتابخانه است. او در زمینهی راهنمایی و تفهیم شیوههای مناسب و صحیح مطالعه و پژوهشی، ایجاد انگیزه و شوق مطالعهی روشمند، برقراری نظم ساختاری و موضوعی منابع (نوشتاری و غیرنوشتاری) و ... نقش اساسی دارد.
🖌با هم به نمایشگاه و فروشگاه کتاب برویم
اختصاص زمانی برای بازدید و خرید از نمایشگاه و فروشگاه کتاب در سطح جامعه، بهویژه در زمان برگزاری نمایشگاههای بینالمللی کتاب و استانی، فرصت مناسبی برای توسعهی فرهنگ مطالعه و تهیهی منابع مفید و به روز برای کتابخانه، بر اساس نظرسنجی از معلمان و مربیان و دانشآموزان، خواهد بود.
سلام دوستان عزیز،دانش آموزان گرامی و اولیای محترم :