روش های علاقه مند کردن دانش آموزان به کتابخوانی (قسمت سوم)

 

🖌 کتاب هدیه بدهیم

در طول سال تحصیلی، در مناسب‌های گوناگون، اهدای کتاب (خصوصاً کتاب‌های مرجع)، با رعایت اصول روان‌شناختی، زیبایی‌شناختی و به دور از افراط و تفریط، در ایجاد فضای مطالعه بین دانش‌آموزان مفید خواهد بود.

 

🖌 مسابقه‌ی «پرسش‌هایی از کتاب‌ها» برگزار کنیم

ارائه‌ی چند پرسش از سوی معلمان و مربیان به‌صورت هفتگی یا پانزده روز یک‌بار، در سطح کلاس یا مدرسه و اعلام اینکه پاسخ این پرسش‌ها در کتاب‌های کتابخانه‌ی کلاس یا مرکزی مدرسه یافت می‌شود، به رونق مطالعه و کتابخوانی و تقویت روحیه‌ی پژوهشگری در دانش‌آموزان منجر خواهد شد.


🖌کتاب‌هایی را که فیلم یا کارتون آن‌ها در تلویزیون نمایش داده می‌شود، معرفی کنیم

در برخی اوقات، بر اساس رمان‌ها یا داستان‌های بلند ادبی، کارتون یا فیلمی در تلویزیون نمایش داده می‌شود. این زمان، شرایط مناسبی است تا دانش‌آموزان با نویسنده‌ی آن کتاب و سایر آثارش آشنا شوند.


کتابخوانی

راه های علاقه مند کردن دانش آموزان به کتابخوانی (قسمت سوم)


🖌 جشن «عضویت در کتابخانه» برگزار کنیم

در آغاز سال تحصیلی و به هنگام تحویل کارت‌های عضویت در هر کلاس، برگزاری برنامه‌ی کوتاه و شادی با عنوان «جشن عضویت در کتابخانه» خصوصاً در دوره‌ی ابتدایی، لحظه‌های زیبا و خاطره‌انگیزی را برای دانش‌آموزان پدید خواهد آورد. در کنار این برنامه می‌توان از آن‌ها خواست، هر کس حداقل یک جلد کتاب نو و مناسب برای اهدا به کتابخانه‌ی کلاس یا مدرسه‌ی خود بیاورد.

 

🖌 در مناسبت‌ها، کتاب‌های مرتبط با آن موضوع را معرفی و از آن‌ها استفاده کنیم

در طول سال تحصیلی، مناسبت‌های تاریخی یا مذهبی متعددی وجود دارند که معرفی و استفاده‌ی کتاب‌های مرتبط و مناسب با آن موضوعات، کاری مفید خواهد بود.

 

🖌 از خانواده‌ها کمک بگیریم

از مهم‌ترین موضوعات قابل ارائه در جلسه‌های مشاوره با اولیا، موضوع «ترویج عادت به مطالعه و کتابخوانی و نقش خانواده در این زمینه» است. بی‌تردید، خانواده‌ها مهم‌ترین عامل گرایش فرزندان به مطالعه‌اند.

تهیه‌ی قفسه‌ی کتاب مناسب در منزل برای تشکیل کتابخانه‌ی کوچک خانگی، اختصاص زمان خاصی برای مطالعه‌ی خانواده و ... از اقداماتی هستند که توجه به آن‌ها باید از اولیا خواسته شود.

 

🖌 از کتاب‌های تصویری، و قصه‌خوانی و قصه‌گویی استفاده کنیم

در دوره‌ی ابتدایی، خصوصاً سال‌های آغازین، استفاده از کتاب‌های تصویری، و قصه‌خوانی و قصه‌گویی برای دانش‌آموزان، تأثیر شگرفی در رونق مطالعه بین آنان خواهد داشت.

 

🖌امکان تبادل کتاب (بازار کتاب) بین دانش‌آموزان برقرار کنیم

از کارهای مفید دیگر، برگزاری بازار کتاب در یک روز تعطیل یا بعد از ساعت رسمی مدرسه، برای ارائه و تبادل و معاوضه‌ی کتاب‌های قدیمی دانش‌آموزان با یکدیگر، با رضایت دوجانبه و زیر نظر اولیاست.

 

منابع

۱. توران میرهادی. کتابخانه‌ی آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه. نشر کتابدار. ۱۳۸۳، تهران.

۲. کتی‌ ای. زاهلر. ۵۰ روش ساده برای علاقه‌مند کردن فرزند به مطالعه. ترجمه‌ی سارا رئیسی. نشر صابرین. ۱۳۸۴، تهران.

۳. روی‌بلج‌فورد. راهنمای خانواده برای ترغیب کتابخوان‌های کودک و نوجوان. ترجمه‌ی سیروس حِدوَت و سید علی‌اکبر مرعشی. انتشارات سروش. ۱۳۸۱. تهران.